10 Tips om de maximale performance uit jouw ruimte te halen

Om de beleving van geluid in een ruimte te optimaliseren heb je doorgaans 2 wapens om uit te kiezen:

  • Het aanpakken van de akoestiek
  • De speakerpositie en luisterpositie goed uitdenken

In dit artikel geven we je 10 tips welke je kunt toepassen om naast acoustic treatment in de ruimte te hangen, nog meer uit de ruimte te halen en gaan we vooral in op wat je kunt doen als je al wat absorbers of diffusers hebt hangen.

1. Balans is belangrijk

Deze is voor de producers: Om een track te maken waarbij het low end, de mids & het high end in balans zijn, moet er een ruimte zijn waar geluid in deze octaafbanden ook werkelijk in balans is. Daarom is het belangrijk de frequency response van de ruimte te meten. Aan hand van die gegevens kun je pas wat gaan doen. Want, meten is weten. En gissen is missen.

2. Als je iets doet, doe het goed

Probeer altijd de potentie die jij als mens & als artiest bezit tot zijn recht te laten komen. Een goede ruimte helpt jou daar ongetwijfeld bij. Werk daarom altijd met producten welke presteren. Goedkoop is duurkoop en vaak maak je in het frequentiespectrum meer kapot dan dat je problemen oplost met dergelijke producten. Lees je goed in voor je een keuze maakt.

3. Begrijp wat geluid is

…En gebruik het logisch verstand hier vooral bij. Geluid is trillende lucht. En deze bezit enorm veel energie. Zou een stukje foam van 2,5cm dik in staat zijn om bass frequenties met een golflengte van 3,5 meter af te remmen? Zou dat lichte materiaal de benodigde densiteit hebben om dit te kunnen? Niet alles is wat het lijkt. Een bass trap is niet altijd een echte bass trap, maar een marketing truc. Pas hier voor op.

4. Werk in de juiste volgorde

Veruit de meeste akoestische problemen ontstaan in het low end van het frequentiespectrum. Heb je eenmaal het low end onder controle, dan is de rest een eitje. Bass trapping – absorptie – diffusie is doorgaans de manier van werken. Diffusie is als een accent op een ruimte die al bijna goed is. Zorg eerst dat de basis goed is.

5. Ga niet zomaar ergens zitten

Elke ruimte heeft een plek waar deze het beste klinkt. Dit is de sweetspot van jouw ruimte. Zorg dat je hier zit met je desk en de kans op problemen als phase cancellation in het low end verklein je enorm. Ga op zoek naar deze plek. Enkele cm’s gaan verzitten kan al een enorm verschil maken. De sweetspot zit, afhankelijk van de grootte van een ruimte ongeveer op 30 á 38% van de totale lengte van de ruimte. Speel hier wat mee door naar voren/achteren te schuiven. Vertrouw op je gehoor als je niet beschikt over meetapparatuur. Je hoort het gelijk als je goed zit.

6. A=B=C

Linker luidspreker = A
Rechter luidspreker = B
Jij bent C

Zorg er te allen tijde voor dat de afstand tussen de linker en rechter luidspreker identiek is aan de afstand van de luidsprekers naar je gehoor. Zo krijg je een eerlijker stereobeeld. Als je sounds gaat pannen werkt dit in je voordeel, je brein kan de geluiden namelijk een betere plaatselijke indeling geven.


7. Speakerhoogte

Stel de hoogte van de monitoren dusdanig in dat de tweeters op oorhoogte staan. Vaak wordt de sub van de luidspreker op oorhoogte gezet. Beter iets laten zakken dus.

8. Akoestiek aanpakken vs. Ruimte correctie software

Probeer het verschil te begrijpen tussen de akoestiek van een ruimte verbeteren en een stuk software. Hier zit namelijk een flink verschil. Je kunt meer problemen creëren dan oplossen.

Wat gebeurt er met een ruimte correctie software? Met een microfoon wordt de frequency response van de ruimte gemeten. Met een plugin op de master output worden daarna de verschillen in hoog/mid/laag gecorrigeerd om een flat response te maken. Een room correction plugin is echter nooit in staat om de nagalmtijd in een ruimte te verlagen, comb filtering tegen te gaan of hinderlijke 1e reflectiepunten te behandelen. Bovendien, als deze correctie toegepast wordt en verschillen recht trekt, worden er accenten gelegd op de frequenties die voor problemen zorgen. Hiermee maak je het nog veel erger. Om akoestische problemen op te lossen heb je 2 wapens om uit te kiezen: speaker positie optimaliseren, en de akoestiek verbeteren. Nadat deze 2 punten verbeterd zijn is EQ software zoals bijvoorbeeld Sonarworks wel een waardevolle toevoeging.


9. Wat hangt waar?

Lage frequenties hebben de neiging om in hoeken op te stapelen. Basstraps worden daarom bij voorkeur altijd in hoeken geplaatst. Absorbers hangen het best op speaker hoogte langs de zijwanden en met diffusers op de achterwand kom je een heel eind.


10. Geluid isoleren is niet hetzelfde als geluid absorberen

Meer dan vaak komt het voor dat mensen denken dat wat panelen ophangen ervoor zal zorgen dat ze de lastige buurman niet meer op zijn piano horen spelen. Of, dat de buurman geen last van jou heeft als jij aan het producen bent.

Geluid isoleren wil zeggen dat geluid wat in een ruimte geproduceerd wordt, niet naar buiten kan. En als er buiten een brandweer auto voorbij komt, dat jij daar binnen geen last van hebt.

Geluid absorberen & de akoestiek verbeteren wil zeggen dat je de sfeer en het akoestisch comfort van een ruimte verbetert. Er is zeker sprake van geluidsreductie naar buiten toe, maar geluidsdicht gaat het niet worden met wat diffusers of absorbers aan de wand

Gerelateerde berichten

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0