Akoestiek: Absorbers Onder De Loep

We gaan hier diep in op de wetenschap achter absorbers met een houten front.

De wetenschap en het idee achter deze productrange om een classic absorber te voorzien van een houten front, is voor behoud van hoge frequenties. Hebben we deze technologie zelf bedacht? Nee joh, dit word al decennia lang toegepast. Echter, de designs van de houten fronten zit wel een lange periode van ontwikkeling achter.

Er zijn veel ruimtes welke absorptie nodig hebben, maar welke problemen hebben in de mids/low-mids. Bijna alle producten op de markt in de audio industrie beginnen te werken in het high end, en naarmate de frequenties lager worden, vermindert de absorptie coëfficiënt. Kom je lager dan 500Hz, dan neemt de absorptiecoëfficiënt bijna exponentieel af. (Bij veelgebruikte materialen zoals foam). Terwijl het gebied tussen 250 en 1000Hz nou net het gebied is waar vaak problemen zijn. Daarom werken wij met hoge kwaliteit polyesterwol. Dit materiaal presteert in de lowmids +-40% beter dan schuim.

De hoge frequenties, daar wil je in de meeste gevallen eigenlijk lekker van af blijven. Die absorbeer je in de meeste gevallen het best niet. Zo blijft een ruimte lekker open en fris van klank. Hier gaan veel producten op de markt (en daarmee helaas ook veel mensen) gigantisch de mist in.

“Even wat foam ophangen, zal wel goed zijn!”.

Probleemfrequenties in de low-mids gaan dwars door het foam heen. Want; Foam heeft simpelweg niet de dikte en de benodigde densiteit om tot diep in de lowmids te kunnen absorberen.

Gevolg? Veel mensen denk op dit punt:
“Er moet nog wat bij, dan zal het nu wel goed zijn!”

Wat er hier in feite staat te gebeuren, is dat je een ruimte gaat behandelen met een materiaalsoort, welke simpelweg niet in staat is om de frequenties welke voor problemen zorgen aan te pakken. Echter haal je door te veel foam op te hangen wel dusdanig veel hoge tonen weg, dat heel het high end kapot gemaakt is. Gefeliciteerd, je ruimte klinkt nu nergens meer naar. De staande golven zijn er nog steeds, de nagalmtijd in de mids is wel iets veranderd, maar alles klinkt nu dof en onaangenaam.

De wetenschap om een product te maken wat de mids absorbeert, en de hoge frequenties terugkaatst, wordt gerealiseerd door een deel van het hout weg te snijden. Een massieve plaat gebruiken zou de absorberende wol namelijk geen kans geven om geluid te absorberen. Het punt waar dit op plaatsvindt, gebeurt op 60% á 55% van het hout te houden, de rest wordt in verschillende designs weg gefreesd.
Hier komt ook de titel ”Walking the thin line between acoustic performance and visual design” vandaan.

Met andere woorden: Het absorberende materiaal achter het houten front wordt nog voor slechts 40% á 45% blootgesteld aan directe reflecties. Nou horen we je al denken….

“Die absorber werkt nou nog maar voor de helft!”

Je kunt er niet erger naast zitten. Dat komt omdat het houten front een minimale dikte heeft. Mids en lowmids zijn dusdanig krachtig dat deze dwars door het hout heen gaan, en vervolgens door de polyesterwol geabsorbeerd worden. Hoge frequenties daarentegen zijn zwak en bezitten weinig energie. Dat komt vanwege de kleinere golflengte. Deze worden dus door het houten front tegen gehouden, en weer terug gereflecteerd in de ruimte.

”Is dit product dan hetzelfde als een diffuser?”

Nope. Een diffuser breekt geluid af en heeft daar 3 verschillende parameters voor nodig:

  • Timing
  • Richting
  • Intensiteit

Deze absorbers veranderen hoge frequenties enkel van richting. Diffusers geven een voorspelbare verspreiding, de houten fronten geven een random scatter patroon.

Hierdoor legt de geluidsgolf een langere afstand af, alvorens deze volledig uitsterft. In geluidswetenschap staat afstand gelijk aan tijd. Geluidsgolven hebben immers tijd nodig om een bepaalde afstand af te leggen. Omdat de hoge frequenties een langere afstand afleggen doordat ze gereflecteerd worden, is de nagalmtijd in het high end langer. Hierdoor ontstaat een ‘fris’ gevoel in plaats een doffe box.

Hiermee is een bijkomend voordeel van de houten scatterplates ook nog dat ze flutter echo wegnemen. Flutter echo is een akoestisch probleem wat ontstaat, wanneer geluidsgolven tussen 2 wanden die parallel aan elkaar lopen, op en neer ketst. Flutterecho gebeurt vaak rond de 7000Hz en is te herkennen aan een ‘ringend’ geluid in de ruimte. Doordat de scatterplate de hoge frequenties van richting verandert, is de richting van de geluidsgolven niet meer parallel, en worden deze ‘flutters’ geëlimineerd, zonder het high end van het frequentiesprectrum kapot te maken.


Deze producten zijn om al bovenstaande redenen de perfecte oplossing voor klanten die:

  • Gebruik maken van Hi-Fi ruimtes of Studio’s waar balans belangrijk is, en waar in de meting gebleken is dat er in de mids te veel pieken zitten
  • Een goedkoop alternatief zoeken voor diffusie.
  • Last hebben van een te lange nagalmtijd
  • Een akoestische oplossing zoeken voor omgevingen waar akoestische performance botst met visueel aanzien.

In de akoestiekwereld zijn meestal enkel producten te krijgen welke goed presteren, maar er niet erg aantrekkelijk uit zien. Of, net andersom, producten die er juist heel vet uit zien, maar eigenlijk niet zo best werken. Vanwege het ontbreken van een wiskundige berekening bijvoorbeeld. Deze absorbers fietsen daar mooi tussendoor en combineren het beste van 2 werelden

Bekijk hier alle absorbers
Hybrid Series – Sound Originals



Gerelateerde berichten

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0