Diffusers: Hout vs. Piepschuim

Met productietechnologie en verschillende materialen welke beschikbaar zijn, heb je de wereld aan je voeten. Maar wat is nou goed? Wat is het beste materiaal om een diffuser van te bouwen? Een tijdje geleden had ik iemand over de vloer en deze persoon vroeg ernaar. In het E-Book wat gratis op de website te downloaden is, is ook al een stuk geschreven over Hout vs. Piepschuim. Reden genoeg om er een wat uitgebreider artikel over te schrijven.

Vragen welke opkomen, verschillen van ”Wat is het verschil tussen hout en plastic”, en ”kun je ook karton of piepschuim pakken?” Ten eerste, en daar mogen mensen over discussiëren wat ze willen, maar: Het gebruik van materialen als piepschuim slaat nergens op en is een fabricage hype. Piepschuim is goedkoop, makkelijk te bewerken, licht in gewicht en is in elke vorm te spuiten als je een mal hebt. Helaas absorbeert het materiaal geluid en is het erg zacht.

De functie van een diffuser is het versplinteren van geluidsgolven. Hiervoor is een akoestisch hard oppervlak nodig. Zelfs als je een piepschuim diffuser nog zou lakken of spuiten, waarna mensen beweren dat het wel een hard oppervlak is, die slaan de plank volledig mis. Een laklaagje van 0,1mm dik is niet genoeg om van een piepschuim product door en door hard akoestisch oppervlak te maken.

Als je je er niet bewust van bent wat het verschil is tussen hout en piepschuim, en je hebt een “diffuser” van piepschuim gekocht en thuis opgehangen, dan ga je gelijk horen dat de technologie ‘diffusie’ hier jammer genoeg niet werkt voor jou. Om eerlijk te zijn krijg ik er wel hartzeer van om bedrijven te zien welke mensen geld aftroggelen door de onwetendheid van hun eigen klanten.

Ze maken een product wat eruit ziet als een diffuser, geven het product vervolgens de naam ‘Diffuser’, omdat dat de zoekterm is welke mensen op zoekmachines gebruiken, klappen er een dikke marketing campagne tegenaan en hoppa. De nikswetende klant is genaaid. Een tip die ik zou willen geven is, doe je eigen research en als je ergens twijfels over hebt neem dan contact op. Ik zal je altijd zeggen waar het op staat en ik geef er niks om wat andere fabrikanten vinden of denken om jou een piepschuim product te verkopen. Goed presterende diffuser panelen zijn kostbare items en een “diffuser” van 70 euro maken is een scam. Doet weinig tot niks af.

Dergelijke producten hebben vaak ook niet eens een wiskundig bewezen patroon of vooraf bepaald frequentiebereik. Wat ik nu ga zeggen kan wellicht wat vreemd klinken, maar:

Geluid neemt dezelfde kenmerken aan als het oppervlak waar het vanaf weerkaatst

Stel nou, je zit in je auto. Om je heen is in een auto alleen maar glas. Zet je muziek aan, en als je een EQ hebt, draai het laag er helemaal uit. Je hebt nou de mids/hoge tonen nog over. Wedden dat je helemaal knettergek wordt van de reflecties en het glazige geluid in je auto? “Glazig geluid” is een voorbeeld van geluidskwaliteit wat niet gewenst is.

(piep)schuim is een geluidsabsorberend materiaal en is geen optie voor een echte diffuser

Schuim is technologie om geluid te absorberen en is nooit een materiaal om een diffuser van te bouwen. Wat andere literatuur of andere fabrikanten zeggen is kant en klare onzin, ik krijg het niet anders verwoord. Hout is simpelweg het beste materiaal. Kijk eens op internet naar wereldberoemde studioruimtes met een historie waar bijvoorbeeld Queen en Michael Jackson wereldhits opnamen. Deze ruimtes gebruikten allemaal hout in de ruimte. Daar is geen vlok piepschuim in te vinden.

Alle natuurlijke materialen op onze planeet produceren de mooiste en beste geluiden. Synthetische stoffen zoals plastic en piepschuim horen daar niet bij. Denk er maar eens over na: Heb je ooit een gitaar gezien met een klankkast van piepschuim? Dat is allemaal hout! Hout produceert de mooiste tonale klanken. Met name zachte(re) houtsoorten. Geluid neemt dezelfde kenmerken aan als het oppervlak waar het van weerkaatst, weet je nog? Als geluid op hout weerkaatst, krijg je een warm, vol, zacht geluid.

Een gitaar van piepschuim zou een geluid creëren wat dof, slordig en weinig definitie heeft. Toch zit hier een klein discussie puntje in. Want: Wat gebeurt er eigenlijk in de klankkast van een gitaar? Is dat reflectie? Of resonantie?

De snaren van de gitaar resoneren, waarna de geluidsgolven vervolgens reflecteren in de klankkast. De gitaar vergelijking heeft dus meer te maken met reflectie. De reflectie zorgt ervoor dat er een geluid waargenomen wordt. Een diffuser van hout doet exact hetzelfde. Deze geeft een ruimte een warmere klank.

Op een bepaalde manier is een diffuser ook een instrument. Als je je wat dieper inleest over diffusie zul je inmiddels al wel weten dat een diffuser een bepaalde frequentieband heeft waarin dit product werkt. Net als een luidspreker. Net zoals een luidspreker een bepaalde frequencyresponse heeft, heeft een diffuser dat ook.

De meeste mensen weten en begrijpen de kracht van diffusie niet. Waaronder ik zelf tot een jaar of 6 geleden. Ik kan je dit vertellen: Eens je het ervaart, snap je het. Dan wil je in je ruimte ook niet meer zonder. Lage frequenties worden onder controle gebracht door middel van bass traps. Vervolgens middel en hoge frequenties met diffusie behandelen is een ongelofelijk mooi stuk gereedschap om je ruimte te optimaliseren.

Totdat je zelf hoort, beleeft en voelt wat diffusie doet, mis je wat. Geloof me maar.

Gerelateerde berichten

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0