De Hi-Fi markt is een mooie niche. Fanatieke mensen welke waarde hechten aan subliem geluid, en intens kunnen genieten van wat technologie met geluid kan doen. Vaak zien deze mensen een groot onderdeel over het hoofd. Dat is namelijk de akoestiek van de ruimte.
Een luidspreker klinkt slechts zo goed als de ruimte waar ‘ie in staat. Dat is gewoon zo. Het zijn namelijk niet de luidsprekers die bepalen hoe geluid klinkt, het is de omgeving waarin het geluid af wordt gespeeld, wat uiteindelijk bepaalt hoe geluidsgolven bij je gehoor aankomen.
Een speakerset van 30.000 euro is waardeloos in een ruimte met galm. En een set van 5.000 euro in een akoestisch behandelde ruimte klinkt beter dan die peperdure set. Dat komt omdat de wanden van een ruimte voor +/- 45% bepalen hoe muziek uiteindelijk klinkt. In de Hi-Fi zijn fanatiekelingen welke denken dat de echte winst zit in een beter stekkertje. Of een speciaal kabeltje. Dit maakt zeker verschil. Echter is dit minimaal, en wordt een probleem niet bij de oorzaak aangepakt. De ingenieur welke het stekkertje of kabeltje ontwikkeld heeft, is in staat om net die paar extra procenten uit een set te trekken. Is dat waar de echte winst zit? Een stekkertje van 700 euro die 5% toevoegt, of een akoestische behandeling die 45% verbetering haalt?
Geloof me, een speakerset van 25.000 euro is echt in staat om frequenties van 30 tot 20.000Hz af te spelen. En toch hoor je sommige frequenties niet, of niet goed, als je de set eenmaal in gebruik hebt. Hoe kan dat? En waar zou ‘m dat in zitten? Hoe kan het dat de set in de winkel anders klonk dan thuis? Het is niet altijd de combinatie tussen versterker/luidspreker. Vaker heeft het te maken met akoestische problemen zoals phase cancellations.
Dit wil zeggen dat directe geluidsgolven uit de luidspreker botsen met de gereflecteerde frequenties welke terugkomen van de wand. Echter hebben deze golven een bepaalde afstand afgelegd. Dus, zit er ook een kleine delay van een paar milli seconden. Want in geluidswetenschap staat afstand gelijk aan tijd. Als deze twee signalen met elkaar blenden, zijn ze uit fase, waardoor ze weg vallen. Dit is niet op te lossen met een stekkertje. Of een kabeltje. Afhankelijk van waar de probleemfrequenties zitten, kunnen enkel bass traps, absorbers en/of diffusers hier het probleem oplossen.
Een tijd geleden was ik bij iemand thuis op bezoek om naar zijn set te komen luisteren. Hij had wat problemen, was er inmiddels na een trial & error proces achter dat niet alleen het probleem, maar vooral de oplossing in de akoestiek zat, en besloot er werk van te maken. “Het klinkt gewoon niet” was het probleem. Dit kwam doordat er te veel galm in de ruimte zat.
Op het moment dat er te veel galm in een ruimte zit, wil dit zeggen dat er te veel energie in een ruimte zit. Door de galm mist er een belangrijk onderdeel van een fijne luister ervaring: Focus. Je wilt niet een hoop galm horen. Je wilt de muziek horen uit je peperdure set. Ik heb dit probleem met hem opgelost door wat absorbers en diffusers op de zijwand te plaatsen. Hij blij, ik blij. Want ik heb weer iemand vooruit geholpen die veel te lang heeft lopen dokteren met een probleem wat eigenlijk super simpel was.
Eigenaars van Hi-Fi sets zijn vaak liefhebbers van wat rustigere muziek. Instrumentale of vocale tracks. Een dikke techno plaat met veel bass is niet hun smaak. Daarom is de acoustic treatment die nodig is meer gericht op de lowmids/mids/highs. Dikke bass traps zijn niet altijd nodig en vaak zijn absorbers op de 1e reflectiepunten en wat diffusie in de rest van de ruimte al genoeg om van slecht geluid een betere luisterervaring te maken.