Met enige regelmaat komen er jongens over de vloer die op zoek zijn naar een betere studioruimte. We hebben het dan samen over het doel van de ruimte, uiterlijke wensen, en hoe de ruimte moet gaan klinken. Soms wil iemand z’n ruimte helemaal dood hebben, soms is wat leven een gewenst resultaat. Het leuke is dat onder aan de streep niet iedereen nog blijkt te willen waarvoor deze persoon in eerste instantie contact opnam. Nadat ik een ongezouten mening geef over de werking van bepaalde producten, draaien veel mensen bij.
De hamvraag in dit soort gesprekken is meestal:
“Wat is je wens, en wat kan ik hierin voor jou betekenen? Een spaceship studio die er enorm gelikt uit ziet, maar welke akoestisch niet klopt, of,
Een ruimte waar over nagedacht is. Met de juiste panelen op de juiste plek. Een omgeving met een juist stereobeeld en een platte frequencyresponse.
Soms komt er iemand een kop koffie drinken. We zitten dan een uurtje samen en wisselen wat ideeën. Het grappige is, is dat bij de ene persoon het in dat uur zo’n 3 kwartier gaat over hoe de ruimte eruit moet zien. En 1 kwartier over hoe de ruimte moet klinken.
Soms is het juist andersom. Dan gaat het 3 kwartier over hoe de ruimte moet klinken, en 1 kwartier over de looks.
Die tweede persoon. Die weet waar ‘ie mee bezig is en die zal vooruitgang gaan boeken.
De kunst van goede akoestiek, is van te voren berekenen en bepalen wat je gaat doen.
Geluid is natuurkunde. Natuurkunde is wiskundig onderbouwd. En alles wat je kunt onderbouwen, kun je voorspellen. Hier begeleiden we onze klanten in en hoef je niet zelf te weten, maar wat het belangrijkst is, is een stuk bewustwording.
Wat is nou echt wat je wilt? Als je op internet rond gaat zoeken naar studiobouwers, neem ik aan dat je een probleem met de akoestiek hebt, en dat opgelost wilt hebben. Wat is dan belangrijk? Een ruimte die er vet uit ziet maar voor geen meter klinkt, of, een uitgedachte ruimte die het probleem op gaat lossen waarvoor jij rond gaat zoeken op het internet? Een ruimte vol met bijvoorbeeld LED’s en vette panelen is niet per direct een goed klinkende ruimte.
Een leuk voorbeeld is diffusie. Iedere studio eigenaar wordt wild van een wand met diffusers. Ziet er vet uit! Toch??? Maar mag je een diffuser zomaar overal gebruiken? En als je al diffusie zou mogen toepassen, waar mag dit komen te hangen en waar zeker niet? Welke frequentieband moet dit paneel krijgen, en hoeveel panelen ga je dan nodig hebben?
Er zijn producten te koop, waarvan het niveau van afwerking zeer hoog is. Prachtige panelen welke een ruimte helemaal af maken. Maar… geen onderbouwde berekening hebben wat ervoor zorgt dat dit paneel voor homogene diffusie kan zorgen. Geen berekend patroon en geen vooraf bepaalde frequentieband. Waar ben je dan mee bezig? Schilderen in het donker? Want wat gaat dit paneel doen…? En is dit wel de oplossing voor het probleem…?
Als je zou mogen kiezen tussen een diffuser welke presteert. Wat problemen in een ruimte oplost en wat meerwaarde geeft. MAAR: deze diffuser is niet mat zwart of glans wit afgewerkt.
Of,
Een prachtig paneel, mooi in de lak gezet, maar wat wis- en natuurkundige onderbouwingen mist om daadwerkelijk te presteren.
Wat kies je dan? Ga je voor de looks? Of voor de prestatie?