Hoewel iedereen een eigen idee heeft wat de definitie is van ‘Een ruimte die goed klinkt’, hebben veel mensen geen idee wat er voor nodig is om ‘goed geluid’ te creëren. ‘Goed geluid’ is niet alleen de kwaliteit van de muziek, performance van een luidspreker/versterker set of het productieniveau van een producer/artiest. ‘Goed geluid’ wordt gemaakt door een goede omgeving, en gaat verder dan lukraak wat panelen ophangen
Een omgeving maken welke een geweldige luister ervaring heeft, heeft niets te maken met bijvoorbeeld het geluidsdicht bouwen van een ruimte. Want dat geluid niet uit een ruimte kan ontsnappen, wil niet zeggen dat de binnenkant van een ruimte automatisch goed klinkt. Wat je nodig hebt, zijn akoestische panelen in de vorm van absorbers of diffusers, welke de sfeer van een ruimte positief beïnvloeden.
Diffusie is voor veel mensen lastiger te begrijpen dan absorptie. In essentie komt het erop neer dat diffusie een ruimte verrijkt, en absorptie de klanken wat afvlakt. Wat overigens niet altijd slecht is. Akoestische panelen effectief gebruiken vraagt niet alleen begrip over wat voor panelen het zijn, maar ook waar ze neer te hangen voor de beste resultaten. In deze blog gaan we het hebben over hoeveel panelen er nodig zijn, en geven we jou de handvaten om zelfstandig aan de gang te kunnen.
Allereerst, het allerbelangrijkst om gezegd te hebben:
Functie, functie, functie en nog eens functie.
Welk product waar hoort te hangen, hangt helemaal af van de ruimte en zijn functie. Dit kan niet genoeg benadrukt worden. Elke ruimte is anders. En zo is zijn benadering ook, om tot een beste oplossing te komen! Lukraak wat ophangen, en hopen ‘dat het dan wel goed is’, werkt echt niet.
De grootte en het volume van de ruimte hangt samen met de hoeveelheid treatment die nodig is om het goed te maken. Nog te vaak wordt gedacht dat 1 paneel in staat is het probleem wel op te lossen. Dit. Kan. Nooit.
Vocal booths:
Deze ruimtes bestaan vooral uit absorptie. Deze wordt het best geplaatst op de zijwanden en op het plafond. Het doel van deze ruimtes is om een recording zo clean mogelijk te maken om de stem later te kunnen processen met EQ, compressie, reverb, etc.
MAAR:
Het nadeel van (te) veel absorptie gebruiken is dat een recording dof en ‘boxy’ gaat klinken. Om reflecties hier weg te halen, kan het een geweldige oplossing zijn hier diffusie aan toe te voegen. Je zult nog versteld staan van het resultaat. Het voegt nieuw leven en energie toe aan de stem. Dit wil je hebben. Vocalen in muziek zijn de emotionele connectie tussen jou en de luisteraar. Die connectie komt nog beter uit de verf als de vocalen zuiver zijn en goed klinken. Logisch…
Live rooms:
Dit zijn ruimtes waarin je instrumenten opneemt.
Hier is de mix van diffusie en absorptie de sleutel naar succes.
Diffusie in deze ruimtes is ontzettend belangrijk. Dat komt omdat je niet wilt dat er een hoop reflecties in de microfoon komen, welke de recording verkloten.
Heb je een ‘kleine ruimte’ (+-3x4m), plaats dan de diffusie en absorptie op de zijwanden. Valt de ruimte in de categorie ‘grote ruimte’ (8x10m), dan krijg je ineens meer opties om mee te werken. Hier kun je zelfs aan de gang gaan met zogeheten ‘spot-treatment’. Je kunt hier naast alleen de wanden, ook verplaatsbare akoestische wanden inzetten en zo bepaalde gedeeltes van de ruimte optimaliseren.
In zowel kleine als grote ruimtes kun je absorptie gebruiken op de zijwanden. Ook hier geldt wederom weer: functie van de ruimte. Wordt het een live room voor drums? Akoestische instrumenten? Een menselijk koor?
Luisterruimtes/hi-fi ruimtes
Een van onze persoonlijke favoriete ruimtes om mee te werken. Dat komt omdat je hier hele gave resultaten mee kunt bereiken, met elk verschillende benaderingen.
Doorgaans is het: Frontwall/backwall pakken met diffusers. Weinig discussie over mogelijk. Frontwall en de backwall van de ruimte samen laten werken met diffusie. Hier is het heel belangrijk om niet 2 van dezelfde modellen diffusers op beide wanden te monteren. Neem je bijvoorbeeld op de ene wand een 2D QRD diffuser N19, pak dan op de andere wand het 2D QRD N19 Inversed model. Of N23 Inversed. Dit moet zodat geluidsgolven niet botsen met elkaar.
De zijwanden pak je met absorptie. Het plafond kan een combinatie worden van diffusie en absorptie. Ook hier geldt weer: functie. Sommige ruimtes hebben een laag plafond. Hier werkt diffusie goed, omdat de diffusie het gevoel van ruimte vergroot.
De 1e reflectiepunten van de luidsprekers worden meestal met absorptie aangepakt. Dit is een vuistregel, geen must. Diffusie kan ook zeker. Het effect is dan gewoon anders. Absorptie zorgt voor meer focus, diffusie zorgt voor meer ruimte. Ook hier geldt weer: functie. Wil je een gefocust geluid, of een ruimtelijk geluid?
Mixing rooms
Diffusie op de achterwand en plafond, absorptie op de zijwanden. Neem absorptie op de eerste reflectie punten, en plaats diffusers op de achterwand. 1D of 2D diffusers kunnen allebei.
Mastering rooms
Absorptie op de zijwanden en op de wand achter de speakers. Niet er voor.
De achterwand is altijd een probleem in mixing en mastering rooms. Waarom? Omdat de speakers altijd richting de achterwand gericht staan. Het is daarom ook geen verassing dat er juist van deze wand heel veel reflecties terug komen bij je gehoor.
Je hoort, indien je het probleem niet aanpakt, dus altijd 2 verschillende geluidssignalen: het 1e signaal is het directe signaal uit de luidsprekers. Het 2e signaal wat je hoort, is hetzelfde signaal uit de luidsprekers wat botst, en weer terug komt van de achterwand.
In geluidswetenschap staat afstand gelijk aan tijd. Het wil dus zeggen dat de energie van het directe signaal botst met een klein vertraagd geluidssignaal wat terugkomt van de achterwand.
In leken taal uitgelegd wil dit dus zeggen dat je in de praktijk een kleine delay kunt horen in de ruimte. En dat is verre van fijn. Door op de achterwand diffusie te plaatsen lost dit probleem zichzelf op. Absorptie kan ook, echter is diffusie een zeer populaire toepassing op deze wanden.
In mastering rooms worden zijwanden het best met absorptie behandeld op de 1e reflectiepunten. Zo creeër je focus. En de functie van een mastering room is om de puntjes op de i te zetten van een track die al zo goed als af is. Een loepzuivere weergave van geluid is hier dus een must.